Основи персонального тренінгу у фітесі

osnovi-personalnogo-treningu-u-fitnesi

Ключові моменти основ персоналтного тренінгу у фітнесі.

To be fit-у перекладі з англійської, бути у формі.Чи, як кажуть американці, бути придатним.

Це поняття базується на 5 складових, які повинні бути розвинені у кожної людини, якщо вона у хорошій формі:

  • Витривалість;
  • Сила;
  • Гнучкість;
  • Склад тіла;
  • Психо-емоційний стан

Головна мета персонального тренінгу у фітнесі, це збалансованість тренувальних програм для профілактики здоров’я людини через здоровий спосіб життя та фізичну активність.

10 КРОКІВ ДО УСПІШНОЇ ПРОГРАМИ ПЕРСОНАЛЬНОГО ТРЕНІНГА

У досвідченого тренера та у новачка виникають складнощі з плануванням тренувань. Всі, напевно, вже зрозуміли, що не можна пропонувати одного разу розроблений варіант усім підряд. Кожна людина має свої потреби, інтереси, індивідуальну реакцію на ті чи інші вправи. Звичайно, фізіологія та кінезіологія – основи основ у справі складання індивідуальних програм, але тут потрібне щось більше.
Наше завдання – побудувати міст між наукою та кожною конкретною людиною. Багато персональних тренерів та їхніх клієнтів не розуміють, наскільки важливо працювати за планом. Багато клієнтів впевнені в тому, що тренер не витрачає особливо багато часу на складання програм для них (і в більшості випадків це відповідає дійсності).
Якщо протягом тривалого проміжку часу ви пропонуєте одне й те саме, ваші клієнти ніколи не досягнуть успіху і, зрештою, розчаруються у пропонованих послугах. Персональний тренер не має працювати хаотично. Програми потрібно складати так, щоб ваші підопічні навіть не мали думки перейти до іншого тренера.
Крок за кроком ми вибудуємо з вами план персонального тренінгу з 10 пунктів, за яким ви розробите висококласну програму, засновану на науковому підході.

  • Крок 1: Збір інформації клієнта.
  • Крок 2: Збалансована програма.
  • Крок 3: Тренування серцево-судинної системи.
  • Крок 4: Розвиток сили та витривалості м’язів.
  • Крок 5: Розвиток гнучкості.
  • Крок 6: Повноцінний відпочинок.
  • Крок 7: Різноманітність тренувальних програм.
  • Крок 8: Зважайте на конкретні бажання клієнта (якщо його здоров’я дозволяє).
  • Крок 9. Успіх та завзятість.
  • Крок 10. Чинник реальності.

Крок 1. Збір інформації клієнта. Процес збору інформації можна умовно розбити на три етапи:

  • 1. Анамнез – стан здоров’я клієнта (анкета, довідка від лікаря);
  • 2. Інтерв’ю;
  • 3. Тестування фізичного стану.

Анкета (пункт 1) допоможе отримати інформацію про хвороби людини, її фізичну форму, цілі та інтереси, раціон харчування, тощо. Тут можуть бути і додаткові питання про роботу клієнта, його риси характеру.
В анкету слід включати ті питання, відповіді на які допоможуть вам зрозуміти потреби клієнта. Інтерв’ю (пункт 2) – приватна розмова з клієнтом, покликана допомогти отримати глибшу інформацію про людину. Щоб програма була дійсно ефективною, ви повинні враховувати цілі та побажання клієнтів.
Тестування фізичного стану (пункт 3) — за допомогою тестів, що визначають фізичний стан, деякі тренери визначають як початкову точку, від якої слід відштовхуватися при складанні програми. Крім того, клієнт отримує можливість порівнювати досягнуті результати з початковим рівнем. Це чудовий спосіб підвищити інтерес до занять. (Врахуйте, цей вид тестування не відноситься до діагностичних, що виявляють хвороби.)
Зазвичай на цьому етапі тренер виявляє можливості серцево-судинної системи, перевіряє силу м’язів, витривалість, гнучкість. Результати тесту — це точка відліку, з якою потім порівнюються подальші результати. Проводьте тест регулярно і, неодмінно, розповідайте клієнту про його успіхи.

Крок 2. Збалансована програма персонального тренінгу.

Отже, точка відліку та цілі клієнта визначені. Будь-яка програма повинна включати вправи на серцево-судинну систему, розвиток сили, витривалість, гнучкість.
Ви повинні підійти до розробки програми дуже тонко: з одного боку, зважити на бажання клієнта, а з іншого боку, включити в комплекс загальнорозвиваючі вправи. Поясніть клієнтові, чому важливо працювати над кожною ділянкою тіла.

Крок 3. Серцево-судинна система.

Щоб покращити роботу серцево-судинної системи, необхідно виконувати вправи на великі групи м’язів. Корисні також аеробні навантаження: вони збільшують пульс і покращують кровопостачання серцевого м’яза.

Крок 4. Розвиток мускульної сили та витривалості.

У будь-яку програму необхідно включати вправи на розвиток сили, оскільки вони покращують обмін речовин, фізичну форму, знижують вагу, зменшують ризик остеопорозу, роблять людину впевненішою у собі та сильною. Навантаження збільшуйте поступово, виконуйте вправи на всі групи м’язів, чергуючи м’язи-синергісти та м’язи-антагоністи.

Крок 5. Розвиток гнучкості.

Гнучкість визначається як можлива амплітуда руху суглобів або суглобів. Візьміть на озброєння концепцію функціональної та активної амплітуд. Це зробить ваших клієнтів більш гнучкими, запобігатиме травмам. Різні м’язи характеризуються різною гнучкістю. Складіть програму так, щоб розвинути м’язи, що відрізняються найменшою гнучкістю.

Крок 6. Активний відпочинок та відновлення.

Пам’ятайте, що відпочинок повинен бути завжди активним — незалежно від рівня підготовки вашого клієнта.
Типова програма фітнес тренування передбачає багато часу для відпочинку.

Є кілька способів позбавитися цього мінусу:

1. Під час відпочинку виконуйте вправи на зміцнення серцево-судинної системи.

2. Чергуйте вправи різні групи м’язів.

3. Якщо вправа на певну групу м’язів виконується досить довго,
час відпочинку використовуйте для розтягування цих м’язів.
Якщо ваші клієнти хочуть досягти максимальних результатів за короткий проміжок часу, це найкоротший шлях.

Крок 7. Різноманітність.

Отже, ми визначились із базовою лінією. Тепер подивимося, як можна зробити тренування різноманітнішим. Якщо ви візьмете на озброєння вчення про специфічні навантаження та їх вплив на організм, то складання програм вам не здасться складною справою. Що таке навантаження? Це інтенсивність, тривалість, частота, тип фізичної активності та його вплив на організм. Саме тут криється запорука успіху тренувань.
Ви можете змінювати ланки фітнес-компонентів (наприклад, для покращення роботи серцево-судинної системи можна бігати, ходити, займатися степом і т.д.), перемикатися між компонентами (наприклад, чергувати вправи на розвиток м’язів з вправи на покращення роботи серцево-судинної системи). Що ми виграємо, чого добиваємося, використовуючи таку схему:

  • різноманітність;
  • додаткові результати;
  • зростання інтересу до занять;
  • бажання продовжувати тренування з вами.

Деякі клієнти люблять зміни, інші – ні. Перед тим як урізноманітнити програму вказаним чином, з’ясуйте погляди вашого клієнта щодо цього. Впроваджувати зміни, тому що особисто ви, тренере, втомилися від одноманітності — неправильний шлях. Зміни ефективні лише тоді, коли ваш клієнт буде готовий до них як фізично, так і психологічно.

Крок 8. Зважайте на конкретні бажання клієнта (якщо його здоров’я дозволяє).

У кожного вашого клієнта свої турботи, бажання. Ви зможете скласти програму тренувань, яка включатиме вправи на розвиток сили, витривалості, гнучкості, а також вправи, що покращують роботу серцево-судинної системи. Тепер подивимося на потреби клієнта. Що він хоче? Познайматися, щоб виглядати краще, або набути хорошої фізичної форми, або поправити здоров’я? Схуднути, погладшати? Стати сильним? Продовжувати активний спосіб життя навіть під час вагітності? Можливо, змінити раціон харчування, зняти психологічні комплекси? Всі ці моменти дуже важливо враховувати при складанні програми.

Крок 9. Успіх та завзятість.

Ви повинні переконати клієнта в тому, що він робить успіхи. Це дуже важливо. Щоб підтримати в людині належне прагнення займатися, не забувайте про наступні чотири моменти:

  • Час – тривалість тренувань не повинна бути більше години; заняття
    доцільно проводити 2-3 рази на тиждень;
  • Різноманітність — якщо вважаєте за потрібне, чергуйте вправи різних компонентів фітнесу;
  • Внутрішнє прагнення займатися – ви та клієнт повинні знати цілі занять (прямо запитайте клієнта про це!);
  • Зміна стилю життя – людям має імпонувати те, що вони роблять, настільки, щоб у них виникло прагнення впровадити досягнуте у свій спосіб життя.
  • Успішна програма персонального тренінгу– це здоровий, щаслива займаючийся та процвітаюча репутація і кар’єра тренра.
    Багато людей не люблять великих навантажень і займаються для того, щоб почуватися краще, енергійніше. Нам, тренерам, слід відступити тут від своїх власних переконань та йти на зустріч клієнту. Більшість наших підопічних не стали б складати собі таку програму, яку ми, тренера, безумовно, склали б для себе. Зважте на це — тільки в цьому випадку успіх гарантований!

Крок 10. Чинник реальності.

Не багатьом клієнтам дано досягти високих результатів. Деякі люблять одні вправи, але не переносять інші. Треті не можуть довго виконувати однакові рухи на покращення роботи серцево-судинної системи. Четвертим нудно на йозі та пілатесі. Не намагайтеся створити програму для спортсмена. Ваша головна мета — долучити людину до фітнесу, до руху, до здоров’я, за допомогою регуляної роботи з собою, своїм тілом та духом.
Не треба підганяти ту ж саму програму персонального тренінга під усіх.
При розробці ефективної програми персонального тренінгу, важливо враховувати:

  • Потреби клієнта.
  • Вік.
  • Рівень фізичної підготовки.
  • Рівень мотивованості.
  • Попередній досвід у тренуванні.

В Smart Fitness Academy ми разробили навчальні семінари де, поєднуючи теорію, практику, домашнє завдання та теоретичний іспит, тренер освоює і закріплює знання з будь-якого рівня, а також має підтримку і зворотній зв’язок від викладача.

Стаття написана  викладачем Академії Смарт Фітнес, викладачем Київського університету імені Бориса Грінченка,

Світланою Бірючинською.

 Впевненно крокуй до успішної кар’єри з лідером!

У Києві: +38(067)-249-30-60, +38(093)-115-70-21

Щоб бути в курсі новин приєднуйтесь до наших груп в соціальних мережах: 

Smart Fitness Academy — сторінка на фейсбуці

 

Smart Fitness Academy — YouTube  канал 

 

     @smartfitness_academy